top of page

טיפים להדרכה

טיפים להדרכה פרטנית

כניסה לבית הלקוח

נרשמנו להדרכה שקרובה לאזור מגורינו, בדקנו זמני נסיעות, מצאנו חניה והגענו! אנחנו עומדים להיכנס למרחב הפרטי של הלקוח, וכחלק מזה, עלינו לשים לב למספר דברים חשובים.

בחירת מרחב העבודה הדרכה במקום זר, בסביבה אישית של אדם שאיננו מכירים, יכולה ליצור אי נוחות או אפילו מבוכה ובלבול בתחילת הדרך. לכן, הרשו לעצמכם לבקש מהלקוח לעבוד יחד במרחב עבודה אשר עבודה בו גורמת לכם להרגיש בנוח (חדר עבודה, מקום שקט, ישיבה מול שולחן).

הגדרת זמן ל-"הא ודא" בין אם אתם מדריכים ותיקים או בתחילת דרככם, לעיתים קרובות תמצאו את עצמכם נקלעים לשיחת חולין מול הלקוח. אז נכון, אנחנו מדריכים טכנולוגיים, אבל בעת כניסה לבית לקוח יורדות הרבה מגננות ועולה הצורך לשתף. זה מעולה וזה חלק מהעיסוק בשירות לקוחות, אבל כדי למנוע יתר חולין במפגש ההדרכה, מומלץ להגדיר לכם וללקוח זמן "הא ודא" בתחילת או בסיום המפגש (תמיד תוכלו להשתמש בהקלטת המפגש כ"תירוץ"- "תראי חדווה, עוד 5 דקות אני אתחיל להקליט את ההדרכה שלנו, כך מוודאים שההדרכה באמת מתבצעת ושהחומר מועבר כמו שצריך...". אתם תראו שכשתעשו כך אוטומטית המשתתפ/ת יאסוף את עצמו, בדרך כלל).

מקרים חריגים כחלק מהכניסה לבית של אדם זר, בחוויית הדרכה ראשונית או לא, עלולים להתרחש אירועים חריגים. מתוך הניסיון שרכשנו עד היום, רוב החוויות חיוביות ומשאירות טעם של עוד לכם ולמשתתף. יחד עם זאת, במידה ואתם נתקלים בסוגיות או תהיות בנושאים שונים - אל תישארו עם זה לבד! צרו עימנו קשר ושתפו אותנו, ויחד נחשוב מה ניתן לעשות על מנת ליצור חוויה חיובית ויעילה גם עבורכם וגם עבור הלקוח.

 

כלים לתרגול והטמעה: כחלק מכל הדרכה, המטרה הסופית שלנו תמיד תהיה לגרום להטמעה מיטבית של התוכן אצל הלקוח.

מצורפות לכם מספר אסטרטגיות הדרכה לשימושכם:

שימוש במחשב שלכם ושל הלקוח: כל אחד יכול לשבת עם המחשב שלו ולבצע שלב אחר שלב בהתאם לסילבוס (כאשר הלקוח מתבונן במחשב שלך ומבצע במחשב שלו). לאחר מעבר על מספר שלבים בצורה משותפת, נעצור וניתן ללקוח לתרגל לבדו על המחשב האישי את מה שתורגל.

מסמכים ליצירת המשכיות ולמידה:

מסמך טיפים ועקרונות חשובים- כאשר אנו כותבים- אנו מטמיעים בצורה עמוקה הרבה יותר תוכן שלמדנו. במטרה לעודד למידה, המשכיות והטמעה מיטבית של התוכן, נמליץ ליצור מסמך טיפים ועקרונות למידה אשר ילווה את מהלך הקורס. לאחר כל תת נושא, נעצור ונכתוב על מסמך WORD את שלבי הפעולות השונות, טיפים חשובים ועקרונות עבודה שלמדנו- כך שיוכלו להישאר אצל המודרך להמשך, גם לאחר סיום הקורס. לאחר מכן, נוכל להזמין את המודרך לתרגל בפועל את הנלמד, תוך שהוא עוקב אחר ההנחיות שכתב.

שאלות ביניים ויעדי למידה- לאורך הקורס ולמידת התכנים השונים, יתכן מאוד כי יעלו שאלות מתחומים אחרים ותחומי לימוד נוספים אותם היה מעוניין ללמוד המודרך. על מנת ליצור למידה מאורגנת וברורה ולמנוע קפיצות מנושא לנושא, ניצור עם המודרך מסמך- בו נכתוב את כל השאלות ביניים העולות ומתקשרות לתחומי לימוד שונים מהנלמד (למשל- המודרך שאל איך ניתן לצרף קובץ למייל כאשר למדנו על שמירת קבצים? נוסיף את נושא הדואר האלקטרוני ופעולות אפשריות במייל ליעדי הלמידה העתידיים שלנו). כמו כן, מסמך זה יוכל לשמש את המודרך לכתיבת שאלות בנושאים שונים אשר עולות לו בין מפגש למפגש.

 

 

תיאום ציפיות: בהדרכה פרטנית, בשונה מהדרכה קבוצתית, קיים מקום רב לשינויים והתאמות לצרכי הלקוח.

זכרו, המטרה שלנו היא שהלקוח ירגיש כי קיבל את הכלים המשמעותיים לו, אלה שיקלו עליו וישפרו את איכות חייו. לצד זאת, כאשר אנו רואים שתוכן ההדרכה "משנה כיוון" וכי איננו מספיקים את כל הסילבוס - חשוב לערוך תיאום ציפיות מול הלקוח. נשקף את הבנתנו לגבי הצרכים והרצונות אשר עולים ממנו, ואת זה שככל הנראה לא נעבור על כל החומרים אשר נקבעו בסילבוס. רק אחרי הסכמת הלקוח ומודעותו לכך - נמשיך.


טיפים להדרכה קבוצתית

רגע לפני שאנחנו צוללים לטיפים ולפרקטיקה, חשוב שנדבר קצת על פחד במה.

בין אם אנחנו יותר או פחות מנוסים בהדרכה, ובין אם אנחנו יותר או פחות בטוחים בעצמנו ובתוכן אותו אנו מעוניינים להעביר - פחד במה הוא לא מילה גסה! מדובר באחד הפחדים הנפוצים בקרב בני האדם.

אז לפני שנתחיל עם הטיפים הכלליים, נתחיל עם כמה טיפים להתמודדות עם פחד במה:

שינון הפתיחה- כדי להתגבר על הפחד הראשוני מהפתיחה, שננו את המשפטים הראשונים בע"פ.

בקבוק מים- לחץ וחרדה הרבה פעמים גורמים ליובש בפה, הכינו לכם בקבוק מים ותדאגו ללגום ממנו מדי פעם.

נשמו עמוק- כדי למנוע רעד בקול ולהרגיע את התחושות- תרשו לעצמכם לעצור לרגע ולנשום עמוק.

פחד משכחה- במידה והפחד לשכוח משתלט עליכם, נשמו עמוק, שמרו על קשר עין עם הקהל והיעזרו ברשימות שהכנתם מראש. מילות מפתח מרכזיות פעמים רבות יוכלו להוות לנו תזכורת לידע רחב יותר. גם אם שכחנו מה שרצינו להגיד- הכל בסדר! המודרכים לא באמת יודעים מה תכננו להגיד, תרשו לעצמכם לאלתר ולהסביר במילים שלכם / להמשיך לנושא הבא / לשאול שאלות.

התרגשות: במקום לנסות להסתיר את הקושי וההתרגשות, תרשו לעצמכם לשתף את הקהל בהתרגשותכם, בקלילות ואפילו בהומור - להשתמש בבדיחה קצרה (מוזמנים להיעזר במאגר הפאנצ'ים שלנו) ולחייך.

חזון ההדרכה בTechBuddy

לא משנה אם ההדרכה קבוצתית או מקוונת, המטרה שלנו היא לא להרצות לקהל (אלא אם התבקשתם לעשות זאת מצוות המטה), אלא להדריך. הדרכה = שיתוף הקהל, עצירה לשאלות, תרגולי ביניים, שימוש בהומור, הקניית ביטחון בעולם הדיגיטלי.

  1. על כן, פיתחנו שיטת הדרכה שתאפשר זאת. כל הפרטים יופיעו בהמשך, אבל אם כבר עכשיו אתם סקרנים אז הנה: איך מדריכים אצלנו?

  2.  

  3. יוצאים לדרך: כלים פרקטיים להדרכה קבוצתית

  4.  


  5. ספרו סיפור!


    כאשר אנו מספרים סיפור, הקהל נכנס למצב של מעורבות. בשלב זה, החלקים המשמעותיים במוח, כאלה שאחראיים על קבלת החלטות דוגמת המערכת הלימבית, מתעוררים. כשחלקים אלה מתעוררים, הקהל מתעורר איתן ומחכה לשמוע מה יהיה השלב הבא. שימוש בטכניקה זו יעזור לנו בעיקר בשלבים ראשוניים של ההדרכה. כך נשים את הפוקוס על הסיפור ולא על אלמנטים חיצוניים כמו איך לזוז בחדר או כמה חזק לדבר, נרגיש נינוחים יותר כמדריכים ונצליח להעביר את המסר שלנו בצורה שמצליחה לסקרן את הקהל.

    זה נשמע גדול ומפחיד, אבל בעצם אפשרי ליישום בכמה כלים פרקטיים פשוטים!

      1. חלוקה להתחלה אמצע וסוף

      2. תיאור מצב תאורטי לשם הצגת הנושא (דמיינו לעצמכם אתכם קמים בבוקר, מתחילים את היום שלכם, פותחים את המחשב ואז...)

      3. הכנסת רגש ומשמעות

  6. שאלות שאלות שאלות: שאילת שאלות היא מה שיכול להפוך הדרכה טובה להדרכה מצוינת. במהלך ההדרכה שלנו נרצה להשתמש בכמה שיותר שאלות על מנת לערב את הקהל, לגרום לו לחשוב ולשמור עליו ערני. נתייחס לנושא השאלות מכמה היבטים:

    1. הצגת נושא/ מטרת הנושא: במקום להתחיל ולהסביר מה זה וואטסאפ, נשאל: מישהו יודע להסביר במילים שלו מה זה וואטסאפ? במקום להסביר באיזו קבוצת בפייסבוק נוכל לקחת חלק, נשאל: יש לכם רעיונות לתחומי עניין שמעניינים אתכם? הייתם רוצים לקחת חלק בקבוצה בה משתפים ידע ורעיונות הקשורים לאותו הנושא?

    2. שאלות מהקהל: הקהל שלנו מורכב ממשתתפים בעלי רקע שונה, רמת ידע שונה, קווי אישיות וצרכי למידה שונים. סביר להניח שנוכל להיתקל במשתתף ששואל המון שאלות ולעומתו באחד כזה שמבין במהירות ולא מעוניין להתעכב על שאלות והסברים חוזרים. במידה ומגיעה שאלה מהקהל במהלך ההסבר שלנו, נוכל לנקוט במספר פעולות:

          1. להעביר את השאלה לקהל: שאלה מעולה דני! למישהו יש רעיון מה התשובה לה?

          2. לענות על השאלה על ידי חזרה עליה לטובת כולם והבהרת נושא השאלה: שאלה מעולה דני! מה שדני שואל הוא איך מתחברים לפייסבוק מהטלפון. בואו נראה איך עושים את זה.

          3. יש שאלה חוזרת / שאלה לגבי תוכן שכבר עברנו עליו / משתתף שמתקשה להבין נושא מסוים / רוצה להעמיק קצת יותר מכולם? מומלץ לכתוב את השאלה בצד (על לוח / דף) ולענות עליה פרטנית בזמן התרגול: דני, אני כותבת לנו את השאלה על הלוח כדי שלא נשכח אותה, ונעבור עליה פרטנית בזמן התרגול

  7. שיתוף הקהל: זה מתקשר לנושא השאלות ומתייחס לכל סוג של שיתוף! תרשו לעצמכם להיעזר בקהל על מנת להציג את הנושא, לדוגמה: "מי שאי פעם חשש לקנות מוצר באינטרנט - שירים את ידו!" "איזה נושא מעניין אתכם?" "מי שמע אי פעם מהילדים שלו את המילה לייק?"

  8. ייחודיות: יצא לכם לספר סיפור מעניין שריתק את הקהל? פתאום חשבתם על סיפור ייחודי ומסקרן להדרכה? המשיכו לספר אותם בהדרכות נוספות! תיבול ההדרכה בסיפורים ייחודיים לה תמיד יוכל לעזור לנו להפוך אותה למרתקת יותר, שונה וסוחפת. תוכלו לחשוב על סיפור קבוע בנושא מסוים אותו אתם מספרים באופן קבוע בכל ההדרכות של אותו הנושא.

  9. דברו מילים פשוטות: דמיינו לעצמכם שאתם יושבים מול מדען גאון ועליכם להבין ממנו בכמה דקות איך מכינים פצצה אטומית. לחלופין, אתם יכולים גם לשבת מול גאון כלכלה שמסביר לכם מהי אינפלציה על קצה המזלג. סביר להניח שיהיה לכם הרבה יותר פשוט להבין אם כל גאון בתחומו יסביר בפשטות, תוך שימוש בדוגמאות והמחשות, כאלו שמגיעות מעולם התוכן שלכם. כאשר אנחנו מגיעים להסביר תוכן טכנולוגי חדש לאוכלוסייה מבוגרת, שמגיעה מעולמות תוכן שונים, חשוב שנדע להשתמש בשפה פשוטה וברורה, לתת דוגמאות מעולם התוכן שלהם ולנסות ולייצר השוואות פשוטות בין מושגים מורכבים למושגים המוכרים להם.

  10. נסו להיכנס לנעלי הקהל: לא פיזית כי זה לא יתקבל טוב, אבל נסו להבין מי הקהל? איך לפנות אליו? למה הוא מתחבר? מה יכול להזכיר לו מה שהזכרתם עכשיו? איך הוא רואה את מטרת אותה טכנולוגיה? מה משמעותי לו? זכרו שיש כאן תהליך של למידה מהדרכה להדרכה: שאלות ששאלו אתכם בהדרכה של היום יעזרו לכם להצליח יותר בהדרכה של מחר. כך תוכלו לזהות את הקשיים העיקריים ולשים עליהם דגש בהדרכה הבאה.

  11. תשוקה: נסו לדמיין את אחד המרצים מהאוניברסיטה שלכם / מפקד מהצבא/ מורה מבית הספר. נסו להיזכר באחד עם ניצוץ בעיניים, כזה שמחובר רגשית לתוכן אותו הוא מעביר, מדבר בהתלהבות ובאנרגיות, אחד שמאמין בחשיבות ובמשמעות של מה שהוא אומר. זה מדבר, נכון? הרבה יותר קל לנו להקשיב לאחד כזה, מאשר לכזה אשר יציג את התוכן בצורה מנומנמת ואדישה, כזה שיראה כאילו הוא "חייב" להיות כאן ולא מחובר רגשית לתוכן. נסו לחשוב מה מעניין אתכם אישית בנושא, מה לא מובן מאליו, מה מושך ומרגש אתכם. התלהבות זה מדבק, אתם תראו את זה על הקהל.


  12. פנים אל מול פנים: בהדרכה פרונטלית (מה שקשה לבצע בהדרכה מקוונת) יש לנו את היכולת להיות בקו תקשורת ישיר עם הקהל. חשוב שנשים לב להפנות את הגוף והמבט אל הקהל (גם תוך כדי שאנחנו מצביעים / מדגימים דברים במסך), להסתכל בעיניים ולקלוט את המבטים של הקהל. נוכל ללמוד המון מתנועות הגוף, הפרצופים והבעות הפנים של הקהל שלנו (האם הבינו מה שאמרנו? הלכו לאיבוד? משתעממים / מבינים כבר את החומר?). נסו להשתמש בתנועות ידיים במהלך ההדרכה ולהסתכל לכל אזורי הישיבה של הקהל.

    כשמדובר בהדרכה מקוונת, דווקא בגלל המרחק חשוב לשים לב לפרטים הקטנים שיכולים לייעל את ההדרכה ולגרום לנו ולמודרכים להרגיש יותר בנוח. בקשו מהמודרכים לפתוח מצלמות ומקמו את עצמכם מול המצלמה במקום מואר ושקט, כך שיראו אתכם בצורה ברורה. מומלץ להרחיק מעט את המצלמה על מנת שיהיה ניתן לראות הדגמות ותנועות ידיים במהלך ההסברים. חשוב לשים לב לרקע סולידי ולא מסיח (לא סתם עיצבנו לכם רקע של TechBuddy, אותו ניתן למצוא במאגר חומרי ההדרכה תחת תיקיית "מנהלתי").

  13. אינטונציה: בהמשך לנושא התשוקה וההתלהבות, חשוב שנשים לב לטון ולחתך הדיבור בהם אנו מציגים את התוכן. הרבה יותר קל לנו להקשיב ולזכור תוכן אשר נאמר באינטונציה משתנה, כזו אשר נאמרת בקול רם וברור ומדגישה מילים חשובות, מאשר כזו שתהיה מונוטונית וקבועה לכל אורך ההדרכה.


  14. השתמשו בעזרים: שימוש בעזרים שונים מלבד המצגת, כמו לוח מחיק (אמיתי או בזום), בריסטול, תמונה או סימון על המסך יוכלו לסייע לנו להעביר את התוכן בצורה ברורה ומובנת יותר שעושה שימוש במספר ערוצים, לכתוב שאלות ונקודות מרכזיות.

    כשמדובר בהדרכה מקוונת, אל חשש - גם במהלכה ניתן לעשות שימוש במגוון עזרים לאינטראקציה עם הקהל. מנטימטר (יצירת לוח אסוציאציות), לוח מחיק, סימון אייקונים ומילים חשובות.

  15. סיכומי ביניים: מלבד סיכום ההדרכה, שהינו חלק בלתי נפרד ממנה, עם סיום כל נושא הדרכה חשוב לשלב סיכום ביניים קצר. סיכום הדברים יעזור למשתתפים לסדר את התוכן ב"מגירות מנטליות", להבין את הקשר בין הנושאים ואף יוכל לעזור להפחית שאלות ושכחה של דברים שנאמרו.

  16. חששות זה לא רע, זה הכרחי ללמידה! הרבה פעמים משתתפים עשויים להביע חשש מכלים טכנולוגיים. לעולם לא נבטל חשש, אלא נמנף אותו לצורך למידה, נשים אותו על השולחן ונעודד ביטחון בעולם הדיגיטלי. החשש הוא הזדמנות מצוינת להסביר: למידה בעולם הדיגיטלי היא כמו כל למידה של מיומנות חדשה, לא רק במרחב הדיגיטלי.

  17. הכדור אצלכם! במהלך הדרכה קבוצתית, בה לוקחים חלק משתתפים רבים ברמות שונות וסגנונות למידה שונים- יתכן מאוד שיעלו לא מעט שאלות, אמירות ומחשבות מצד הקהל. חשוב מאוד לתת מקום ולגיטימציה לכל המחשבות והשאלות שעולות. יחד עם זאת- שמרו על הכדור תמיד אצלכם. אתם אלה שמובילים את ההדרכה על כלל מרכיביה. החזירו את הכדור אליכם ודעו להוביל את הקבוצה לשלב הבא אותו תרצו ללמד ולתוכן בו מתמקדת ההדרכה.

  18. אל תהיו במירוץ אחרי הזמן! בדיוק בשביל זה, יצרנו את שיטת ההדרכה החדשה. חשוב לנו שתצליחו להתאים את עצמכם לרמה ולצרכים של אוכלוסיית המשתתפים שלכם, לכן יצרנו לכל אחד ואחד מהנושאים צ'ק ליסט מפורט (הלוא הוא "המכוון הנושאי"). המכוון הוא כלי עזר עבורכם ואין שום הכרח לסיים את הנושאים המפורטים בו. בהתאם לקצב הקבוצה- הרשו לעצמכם לעצור להסבר והדגמה חוזרת, תרגול נוסף ואפילו הפסקת רענון קצרה. זכרו- מטרת העל שלנו, היא ליצור תחושת מסוגלות טכנולוגית ותחושת ביטחון בקרב המשתתפים.

  19. זמן מוגדר לשאלות- בהדרכה קבוצתית, סביר מאוד שנוכל לראות הבדלי רמות בין משתתפים שונים (גם בהדרכות אשר עברו מיון רמות כזה או אחר). כמו כן, יתכן ונגיע למצבים בהם משתתפים רבים מעלים שאלות פרטניות (אשר לא בהכרח מתקשרות לנושא ההדרכה) דבר אשר עשוי להוביל לחוסר מיקוד, מתן "שיעור פרטי" למודרכים מסוימים, בלבול וכיוצא מכך- תסכול מצד משתתפים אחרים. לכן, נעדיף לקבוע זמנים מוגדרים לשאלות המשתתפים. הזמנים המוגדרים (כמו גם אופן שאילת השאלות- על ידי כתיבה בצ'אט במהלך ההדרכה ופתיחת מיקרופון בזמנים המוגדרים לכך) יוצגו למשתתפים בתחילת השיעור.

  20. הפנייה לערוצי למידה נוספים- בהדרכות קבוצתיות רבות, נוכל להיתקל במגוון רב של שאלות פרטניות, אשר לא תמיד יהיו קשורות לנושא ההדרכה ודורשות ככל הנראה- הסברים ממושכים ומותאמים אישית. במקרים כמו אלה ועל מנת לא לקטוע את רצף ההדרכה, נוכל להפנות את המודרך לערוצי למידה נוספים ומוצלחים איתנו ("הכה את המומחה" המתקיים בימי חמישי ונועד בדיוק למטרות אלו, הדרכות פרטניות וקורסים בנושאים שונים).

bottom of page