top of page

תם עידן האינטרנט אקספלורר - Internet Explorer, אבל המנוע שלו ימשיך לעבוד עד 2029

עודכן: 13 ביולי 2022

הדפדפן האגדי של מיקרוסופט, אינטרנט אקספלורר - Internet Explorer שמלווה אותנו משנת 1995 יוצא לפנסיה. הוא ימשיך לעבוד עדיין על גרסאות מסוימות וישנות של ווינדוס 10 ומטה כל השאר יועברו אוטומטית לMicrosoft Egde בניסיון להשתמש בIE. בואו נעשה קצת סדר.


תוכן עניינים:



על מה נדבר?

מת המלך, יחי המלך! כך ניתן לקרוא לתאריך 15.6.22 בו מיקרוסופט הפסיקה לתמוך בדפדפן האגדי שלה Internet Explorer (אינטרנט אקספלורר). גם כאן, כמו כל דבר בחיים, לא הכל חד משמעי - אז אמנם מיקרוסופט הכריזה על הפסקת התמיכה בדפדפן, אבל יש תחום מסוים בהכרזה זו. ויש תחכום קטן לגבי המוות של הדפדפן שהפך לאגדה אורבנית ונושא לבדיחות רבות.


אוסף לוגואים של אינטרנט אקספלורר מהגרסה הראשונה עד האחרונה
אוסף לוגואים של אינטרנט אקספלורר מהגרסה הראשונה עד האחרונה

קצת היסטוריה על אינטרנט אקספלורר ועולם הדפדפנים


בואו נחזור להתחלה:

אינטרנט אקספלורר או בקיצור IE הינו דפדפן אינטרנט. מטרת דפדפן אינטרנט, כפי שכולנו מכירים, הינה לאפשר למשתמשים בו לגלוש באתרים או באינסוף עמודים ברשת האינטרנט (Internet).




IE הושק לראשונה על ידי חברת מיקרוסופט בשנת 1995 ככלי מתחרה בדפדפן הגרפי הראשון שהיה מכוון למשתמש הממוצע. שם הדפדפן היה היה Mosaic ויותר מאוחר הפך להיות Netscape.


מרגע ההשקה של IE התחילה מלחמת הדפדפנים הראשונה, והיא הסתיימה בסוף שנות ה 90 בניצחון מוחץ של Internet Explorer על פי Netscape.


לא חדש לנו שתחרות יוצרת יוצרת קידמה וגורמת למתחרים להשקיע משאבים רבים כדי להביס את המוצר המתחרה שלהם. זה מה שגרם למייקרוסופט להשקיע על תוכנה יחסית "פשוטה" כוח אדם של 1000 איש ותקציב של 100000 דולר.

כחלק ממלחמת הדפדפנים כל חברה פיתחה את האתר שלהם כך שיעבוד יותר טוב בדפדפן המקורי שלה. זו הסיבה שעד היום תוכלו למצוא הבדלים בדרך בה עובדים אתרים מסוימים בדפדפנים מסוימים...


מה שבסוף איפשר למיקרוסופט להפוך את אינטרנט אקספלורר לדפדפן הנפוץ ביותר הוא העובדה שבשלב מסוים הפך IE להיות חלק מובנה ממערכת הפעלה ווינדוס. על כן, רוב האנשים לא טרחו לחפש אלטרנטיבות. עד לשנת 1999 אינטרנט אקספלורר שלט על נתח של כ-99% מהשוק.


רציתם עוד קצת היסטוריה? קיבלתם - מעניין לדעת שבאותה תקופה לאפל Apple לא היה דפדפן משלהם ומיקרוסופט שלטו לחלוטין גם על משתמשי אפל.


כדי למנוע קריסה אל מול המונופול הכמעט מוחלט של ביל גייטס (חברת מיקרוסופט), חברת Netscape Communications Corporation, (אותה חברה שעמלה על הדפדפן נטסקייפ) החליטה לפתח דפדפן חדש בשם Mozilla .. (שיותר מאוחר הפך להיות פיירפוקס הפופולרי כיום). למרות שנטסקייפ החליטה למסור את הקוד של הדפדפן החדש שלה לקהילת המפתחים הפתוחה, זה לא הצליח לנצח את הכיסים העמוקים של מיקרוסופט באותה תקופה. מיקרוסופט המשיכה לשמור על מקום ראשון.


מלחמת הדפדפנים בתחילת המאה ה21


עם שיכרון הכוח באה גם הנפילה הבלתי נמנעת.


מייקרוסופט התחילה לנמנם על זרי הדפנה וחברות אחרות התחילו לתפוס תאוצה. אם בין 1995 ל-2001 שוחררו 6 גרסאות של IE, אז מ2001 לא שוחררה אף גרסה חדשה עד שנת 2006. בשלב מסוים הוחלט להפוך את אינטרנט אקספלורר לתוכנה בלעדית עבור ווינדוס כך שלא ניתן היה להוריד אותה יותר להורדה חופשית (לדוגמה עבור משתמשי אפל).

האינטרנט המשיך להתפתח ועם התפתחות זו התחילו לעלות סכנות אבטחה רבות. במקום שבו ביל גייטס החליט שאין מה להתאמץ כי הוא כבר ניצח, Mozilla המשיכה להשקיע בפיתוח הטכנולוגיה בתחום האבטחה.

וכך יצא שדפדפנים אחרים כמו פיירפוקס (FireFox) , אופרה (Opera), אוונט (Avant) כיכבו באזור של אמצע שנות ה 2000.


תמונת בדיחה על קיומו של אינטנרנט אקספלורר להורדה של דפדפנים אחרים
תמונת בדיחה על אינטנרנט אקספלורר שקיים כדי להוריד דפדפנים אחרים

המהפכה האמיתית בעולם הדפדפנים התחילה כאשר חברת גוגל השיקה את כרום בשנת 2008. הדפדפן הפך להיות להיט והתפשט כמו אש בשדה קוצים והפך לדפדפן הכי פופולרי עד היום.



בשלב מסוים השימוש היחידי שרוב האנשים עשו בInternet Explorer אחרי רכישה של מחשב חדש או פירמוט זה להוריד דפדפן אחר כלשהו. מבחינת סדר הצעדים זה היה בערך כך:


  • קונים מחשב חדש

  • מתקינים חייגן אינטרנט (הייתה חיה כזו עד לפני 8-10 שנים בשימוש נורא רחב)

  • פותחים אינטרנט אקספלורר

  • מקלידים בשורת הכתובת www.google.com

  • מחפשים, גוגל כרום הורדה


Internet Explorer נתקל בבעיה ועליו להיסגר
תופעה מעניינת שהייתה מתרחשת כשאינטרנט אקספלורר היה נתקע
מעניין לדעת: אחת התופעות המוזרות שהייתה מתרחשת באינטרנט אקספלורר כשהיה נתקע ומקפיץ הודעה "Internet Explorer נתקל בבעיה ועליו להיסגר." אם מזיזים את ההודעה הזו היה מתקבל אפקט כמו בתמונה מימין









למה אינטרנט אקספלורר המשיך להיות רלוונטי?


אבל אם נחזור לתקופה של לפני המהפכה של כרום, הרבה מערכות ממשלתיות ועסקיות פותחו בתקופה שבה אינטרנט אקספלורר היה בשליטה ולכן במהלך הפיתוח השתמשו בטכנולוגיה מותאמת במיוחד עבורו.

ולכן עדיין במיוחד בישראל ישנן הרבה מאוד ארגונים אשר תלויים בדפדפן מיושן על מנת לתפקד.

וכאן מגיע הקאטצ' שהבטחתי לכם בהתחלה.


ברגע בחברה של ביל גייטס הבינו שהטכנולוגיה שלהם מיושנת והגיע זמן להמציא את עצמם מחדש.

מייקרוסופט פיתחה דפדפן חדש לחלוטין שמבוסס על דפדפן קוד פתוח בשם כרומיום שהוא גם הבסיס של גוגל כרום. השם של הדפדפן החדש, מייקרוסופט אדג'

אדג' תומך באותן הרחבות שניתן להתקין בחנות אפליקציות של כרום לכן לא חייבים לוותר על תוספים האהובים.


שלא תטעו זה לא העתק אחד לאחד של כרום יש להם תכונות דומות והם עובדים על אותו בסיס טכנולוגי אבל יש הרבה אפשרויות מעניינות שמיקרוסופט הוסיפו שלא קיימות בכרום ולכן אני באופן אישי משתמש במיקרוסופט אדג'

בגלל אותן תכונות.


אחת התכונות המיוחדות ביותר שיש רק לאדג' זה תמיכה במנוע של אינטרנט אקספלורר שיאפשר לפתוח אותם אתרים מיושנים שעובדים ברשת פנימית במשרדים ממשלתיים בעזרת הדלקה של תכונה מיוחדת.

נכון למה שידוע לנו כרגע המנוע של הדפדפן האגדי ימשיך להיות בתוך הדפדפן החדש של ביל גייטס (Microsoft Edge) לפחות עד 2029.



איך להפעיל מצב תאימות Internet Explorer ב-Microsoft Edge


השאלה המתבקשת אז מה לעשות עכשיו?

במידה ואתם יודעים שיש לכם מערכת כלשהי או אתר כלשהו שעובד רק ב-Internet Explorer, יש צורך להפעיל את דפדפן microsoft edge במצב שיאפשר תאימות עם IE.


חשוב לציין שברוב המקרים משתמש ממוצע לא יתקל באתרים שדורשים עבודה עם מצב התאימות המדובר.


השלבים של הפעלת מצב התאימות Internet Explorer ב-Microsoft Edge:


  • נכנסים לדפדפן מייקרוסופט אדג' - Microsoft Edge

  • לוחצים על הלחצן של התפריט הראשי ( ) בחלק השמאלי (או הימני) העליון

  • בוחרים הגדרות

  • בתפריט בצד ימין ( או שמאל אם הדפדפן באנגלית) לוחצים דפדפן ברירת מחדל

  • בשורה "אפשר לאתרים להיטען במצב תאימות של אינטרנט אקספלורר" מסמנים אשר


יש ללחוץ על התפריט 3 נקודות בפינה הימנית או השמאלית העליונה
שלב א'

איך לאפשר לאתרים להיפתח במצב תאימות של אינטרנט אקספלורר
שלב ב'



כדי לטעון אתר כלשהו במצב תאימות של Internet Explorer בMicrosoft Edge:


  • לוחצים על הלחצן של התפריט הראשי ( ) בחלק השמאלי (או הימני) העליון

  • בוחרים מתוך התפריט Reload in Internet Explorer mode



איך לטעון אתר במצב תאימות Internet Explorer
שלב ג'


ולסיכום, לאחר תקופה שחברת מיקרוסופט - Microsoft הייתה בספסל האחורי בתור שחקן בתחרויות הדפדפנים נראה שהיום הם חזרו ובגדול. הליבה של Internet Explorer ממשיכה לחיות בתוך Microsoft Edge כהרחבה לארגונים ועסקים שעובדים עם מערכות ישנות לפחות עד שנת 2029.



מחפשים מורה פרטי למחשבים?



רוצים לקרוא עוד כתבות מועילות ומעניינות?












bottom of page