top of page

מחשב איטי, מה עושים?





המחשב שלכם לא כל כך ישן והוא עבד מעולה כשקניתם אותו? כל מה שאתם עושים איתו זה רק גלישה באינטרנט בעיקר, אולי קצת אופיס ועריכת תמונות. אז מה גורם לכך שפתאום המחשב מגיב לאט לכל לחיצה? למה פעולות פשוטות שהמחשב היה מגיב אליהן "במהירות האור" לוקחות כמה שניות טובות? בפוסט נבין על למה זה קורה בלי לרדת לפרטים טכניים מדי וגם מה הכלים לתחזוקה השוטפת והפשוטה שיכולים לעזור להימנע מהמצב של צורך בטכנאי.


תוכן עניינים:

מה הגורמים המשפיעים על מהירות העבודה של המחשב

טיפ 1: שמרו על ניקיון - ניקוי קבצים ונתונים מיותרים שאין להם כל שימוש

טיפ 2: אל תדליקו דברים שאתם לא משתמשים בהם - כיבוי הפעלה אוטומטית של תוכנות בעת הפעלת המחשב

טיפ 3: אל תשימו גרביים בחדרים נפרדים - שיפור עבודת הכוננים הקשיחים בעזרת פונקציית

"איחוי" הכונן

טיפ 4: אל תשימו מנעול של אופניים על דלת הכניסה לבית - תוכנת אבטחה איכותית נגד תוכנות זדוניות תעזור למנוע פריצות.



מה הגורמים המשפיעים על מהירות העבודה של המחשב

יש המון דברים שיכולים בסופו של דבר להשפיע על מהירות העבודה של המחשב נעבור על כמה נקודות עיקריות:

  • חומרה מיושנת - התקדמות טכנולוגית שמתאפשרת בזכות פיתוחים חדשים של מעבדי המחשב, זיכרונות ומעבדי גרפיקה המסוגלים לעבד כמויות יותר גדולות של מידע מהר יותר וברזולוציה יותר גבוהה ושידורו באמצעות אינטרנט מהיר שגם כל הזמן מתפתח. ברגע שיוצא סטנדרט חדש בתחום החומרה מתכנתים ויוצרי תוכן מתחילים לייצר תוכן באיכות יותר גבוהה על מנת לנצל את היכולות הטכנולוגיות החדשות. ההיגיון אומר שזה גורם לצריכה יותר מרובה של משאבי המחשב ולכן אם המחשב שקניתם הוא ישן מדי או שהוא לא כל כך ישן אבל קניתם מחשב זול יכול להיות שהוא פשוט לא מסוגל לעבד את כמויות המידה במהירות גבוהה ולכן לוקח לו יותר זמן להגיב.

  • אי התאמה של חלקי החומרה - כמו בצוות טוב בעבודה כדי שהדברים יתקתקו צריכה להיות התאמה טובה בין חברי הצוות מבחינת התקשורת הבין אישית אותו דבר גם בין חלקי המחשב השונים

  • לכלוך - על מנת לעבוד בצורה אופטימלית המחשב צריך להיות מקורר היטב ונקי מאבק. האבק שנוטה להצטבר בתוך המארז בין אם זה מחשב נייח אם נייד חוסם יציאות אוויר וסותם מאווררים מה שמקשה על המחשב להתקרר באופן יעיל ובסופו של דבר כאשר המחשב מתחמם יתר על המידה הוא מפעיל מנגנון הגנה שמעט את המהירות כדי לא להישרף

  • תחזוקה לקויה של מערכת ההפעלה - ככל שהמחשב נמצא יותר בשימוש כך מצטברים נתונים רבים יותר שאותם המחשב מעבד חלק מהנתונים האלה משאירים עקבות שגורמות לעבודה יותר איטית, בנוסף אם כונן של מערכת ההפעלה "C" עמוס מדי במידה זה גם מקשה על עבודה של מערכת הפעלה כולה. אנחנו ניתן לכם מספר טיפים שיעזרו להתמודד בקלות עם נושא התחזוקה של מערכת ההפעלה מכיוון שאלו הדברים שהכי קל לטפל בהם והם לרוב גם אלה שאחראים על האיטיות ברוב המקרים בהם אנחנו מדברים על מחשב תקין מבחינת חומרה.


טיפ 1: שמרו על ניקיון - ניקוי קבצים ונתונים מיותרים שאין להם כל שימוש

חשוב מאוד מדי פעם לנקות קבצים מיותרים מכל המקומות שבהם הם נוטים להצטבר, המקומות היותר נפוצים והמוכרים הם סל מחזור ותיקיית ההורדות במחשב.

בנוסף לכך ישנם הרבה מאוד קבצים זמניים שמצטברים בכל מיני מקומות בעקבות השימוש שלנו, לדוגמה קבצי "עוגיות" שמצטברים עקב גלישה באינטרנט או קבצים זמניים של עדכוני מערכת הפעלה.

ווינדוס מגיע עם מספר כלים שימושיים לניקוי פשוט ויעיל.

  • תלחצו על שורת החיפוש של ווינדוס בסרגל הכלים (סימן של זכוכית מגדלת) ותכתבו "מחיקת קבצים זמניים" או "delete temporary files"

  • לחצו על תוצאת החיפוש שעונה על השם שהקלדנו


לחצו על קבצים זמניים Temporary Files
לחצו על קבצים זמניים Temporary Files


  • בחלון שיפתח תוכלו לראות את כל המיקומים במחשב שאתם יכולים לנקות אבל מה שמעניין כרגע זה ה"קבצים הזמניים" או "temporary files"

  • לחצו על השורה הזו

  • בחלון הבא תראו רשימת סוגי הקבצים שאפשר למחוק וליד כל שורה יש ריבוע שניתן לסמן ולבטל סימונים בין סוגי המידע השונים. ליד כל סוג של מידע ישנו הסבר מפורט ככה שזה יעזור לכם להחליט מה תרצו למחוק ומה להשאיר.

  • לאחר שבחרתם את כל מה שברצונכם למחוק יש ללחוץ על הכפתור Remove Files



הסבר על מסך מחיקת הקבצים הזמניים
הסבר על מסך מחיקת הקבצים הזמניים

הסברים על הנקודות בתמונה:

  1. ריבוע שמסמן את סוג המידע שנרצה למחוק - במידה והוא ריק המידע לא ימחק

  2. גודל של שטח הדיסק שתפנו במידה ותמחקו את הנתונים בשורה המסומנת

  3. מה גודל סך הנתונים שימחקו מתוך מה שסימנתם ברשימה

  4. לחצן של מחיקת הקבצים יש ללחוץ עליו לאחר שסימנתם את המידע שברצונכם למחוק


*כל המידע וההסברים יהיו בשפת המחשב שלכם


בנוסף ישנה תוכנה מאוד פופולרית לניקוי ותחזוקה של המחשב שנקראת CCleaner , היא מגיעה בגרסה חינמית וגרסת פרמיום בתשלום שמרחיבה את כמות האפשרויות. לרוב הגרסה החינמית תספיק לתחזוקה שוטפת. ניתן להוריד את התוכנה כאן.

נ.ב. במידה ותרצו שנתעמק ונכין הדרכה פשוטה על שימוש בתוכנה הזו תרשמו לנו בתגובות לפוסט



טיפ 2: אל תדליקו דברים שאתם לא משתמשים בהם - כיבוי הפעלה אוטומטית של תוכנות בעת הפעלת המחשב


חלק מתוכנות המותקנות במחשב מוגדרות כך שהן מופעלות אוטומטית בזמן הפעלת המחשב. ריבוי תוכנות הפועלות ברקע אפילו ללא שימוש משפיע על מהירות התגובה של המחשב שלכם ולכן חשוב לוודא בהגדרות שבעת הפעלת המחשב מופעלות אך ורק התוכנות החיוניות עבורכם ועבור המחשב. נלמד איך להגיע ולהגדיר את זה:


  • תלחצו על שורת החיפוש של ווינדוס בסרגל הכלים (סימן של זכוכית מגדלת) ותכתבו startup apps או "אפליקציות אתחול"

  • אתרו ולחצו על התוצאה הרלוונטית שעונה על הגדרת החיפוש

  • יפתח בפניכם חלון הבא:


הגדרות של אפליקציות אתחול ווינדוס 10
הגדרות של אפליקציות אתחול ווינדוס 10

הסבר על סעיפים בתמונה למעלה:

  1. סידור רשימת האפליקציות לפי, שם סטטוס או רמת ההשפעה על מערכת ההפעלה

  2. מצב מתג מופעל - במצב זה התוכנה כן מופעלת אוטומטית ביחד עם הפעלת המחשב

  3. מצב מתג סגור - כאשר המתג במצב הזה בתוכנה לא תופעל בעת הפעלת המחשב

  4. רמת ההשפעה של תוכנה מסוימת על מהירות המחשב



טיפ 3: אל תשימו גרביים בחדרים נפרדים - שיפור עבודת הכוננים הקשיחים בעזרת פונקציית

"איחוי" הכונן

אולי ההשוואה הזו תישמע לכם קצת מוזרה אבל תנסו לדמיין שאתם צריכים להתלבש בבוקר וכל פריט של ביגוד נמצא בחדר אחר אז כתוצאה מכך ייקח לכם יותר זמן לאתר כל פריט ובכך הזמן שייקח לכם להתלבש יתארך בצורה משמעותית.

אותו דבר גם במחשב כאשר אנחנו עובדים עם מידע וכמה שיותר אנחנו עובדים ככה עם הזמן למחשב יש נטיעה לפזר חלקי המידע במקומות שונים בזיכרון של הדיסק הקשיח וכתוצאה מכך נוצרת תופעת fragmentation או הפרדה בין חלקי הקבצים השונים. לשמחתנו יש לנו כלי נהדר שמגיע עם ווינדוס שמאפשר לנו לטפל בתופעה הזו ובכך לשפר את רמת הביצועים של המחשב.

תראו איך לבצע את זה בקלות


  • תלחצו על שורת החיפוש של ווינדוס בסרגל הכלים למטה (סימן של זכוכית מגדלת) ותכתבו defrag או איחוי.

  • אתרו לחצו על תוצאת החיפוש הרלוונטית

  • בלחן שיפתח תראו רשימת הכוננים שיש לכם במחשב בדרך כלל הכוננים המקומיים יתחילו באות C שזה כונן מערכת ואם יש לכם עוד כוננים פיזיים או וירטואליים נוספים תראו אותיות D,E,F וכו'

  • במידה ומחוברים כוננים חיצוניים או דיסק אונקי גם הם יופיעו ברשימה.

  • תעברו על כל כונן ברשימה ותבצעו בדיקה ואופטימיזציה בהתאם לכפתורים שמופיעים מתחת לרשימה. שימו לב שהתמונה לדוגמה הינה בשפה האנגלית לכן אם המחשב שלכם בעברית הסדר של כפתורים יהיה הפוך, שימו לב להבדל בין כפתור Analyze שהוא נועד לבדוק האם הדיסק מצריך איחוי וכפתור Optimize שנותן פקודה לביצוע האיחוי.

נ.ב. בהתאם לגודל הכונן וכמות המידע שיש לאחות יתכן ותהליך כזה ייקח זמן יש להיעזר בסבלנות ולחכות לסיום התהליך.



הסבר על סעיפים בתמונה למעלה:

  1. שמות של הכוננים

  2. סוגי הכוננים (SSD , כונן קשיח, דיסק אונקי)

  3. מתי פעם אחרונה בוצעה בדיקה או איחוי

  4. סטטוס שמשמעותו לסמן לכם אם נדרש לבצע איחוי או לא

  5. כפתור להרצת בדיקה על הכונן לצורך קבלת מידע האם נדרש איחוי

  6. כפתור לביצוע האיחוי בפועל.


טיפ 4: אל תשימו מנעול של אופניים על דלת הכניסה לבית - תוכנת אבטחה איכותית נגד תוכנות זדוניות תעזור למנוע פריצות.


מחשבים בעלי מערכת הפעלה ווינדוס ידועים בתור יעד פופולרי למתקפות על ידי וירוסים , סוסים טרויאניים ועוד תוכנות ריגול למיניהן. קשה לומר מה השפעה של כל וירוס או תוכנת ריגול על המחשב כי כל אחד מהם עובד בצורה שונה. אבל ידוע שהימצאות של תוכנות זדוניות כאלה גורמת לאיטיות של המחשב.

נכון להיום תוכנת ווינדוס מגיעה עם תוכנת אנטי-וירוס מובנית ברמה דיי טובה שאולי תהיה מספיק טובה עבור משתמש מנוסה שיודע בעצמו לא להיכנס למקומות מסוכנים באינטרנט.

מצד שני ככל שמדובר באנשים שלא מתמצאים בעולם המחשבים או אנשים שעושים פעילות רגישה שקשורה לכספים במחשבם האישי, ישנה חשיבות רבה להגנה מקסימלית וזה מתאפשר רק באמצעות מוצרי אבטחה פרמיום.

עלות שנתית של מוצר כזה בדרך כלל לא תהיה גבוהה ותכלול עדכונים שוטפים שיעזרו להתמודד עם "הווירוסים הכי טריים"


המוצרים המובילים נכון לשנת 2022 בתחום הם:

  1. Norton 360

  2. Bitdefender Internet Security

  3. Kaspersky

  4. ESET NOD32 AntiVirus


סיכום:

למדנו על הגורמים המשפיעים על מהירות העבודה של המחשב שלנו ולמדנו על הצעדים הפשוטים שכל אחד מכם יכול ללמוד לבצע ובכך לשפר את ביצועי המחשב ללא צורך בטכנאי מחשבים.

ישנם עוד כלים להתייעלות ושיפור חווית השימוש במחשב האישי. במידה ותהיו מעוניינים נוכל להרחיב, כל מה שצריך לעשות זה לכתוב לנו את הבקשות שלכם ואנחנו נדאג להתייחס אליהן בתכנון של התכנים שלנו.


מרגישים שחסר לכם ידע וניסיון בעולם הטכנולוגיה? אנחנו כאן כדי להשלים את הפערים.

בטקבאדי תוכלו ללמוד עם מדריך אישי שיגיע אליכם עד הבית או מרחוק בעזרת תכנית לימודים מותמאת במיוחד עבורכם בשיטה חדשנית שפיתחנו!







1,846 צפיות
bottom of page