top of page

TechBuddy מסבירים: מהי גרסת מערכת, למה צריך לעדכן אותה וכיצד לעשות זאת?

עודכן: 13 באפר׳ 2021



אנחנו מכירים את הטלפון שלנו כמו את כף ידנו, ולעתים משתמשים בו יותר מאשר בכף ידנו. אנו יוצרים שיחות, מורידים אפליקציות, מתכתבים, מסתמסים, מצטלמים וגולשים. וכמו כל גבר מצליח, גם מאחורי הטלפון שלנו עומדת אשה מצליחה - הלא היא מערכת ההפעלה. וכמו כל אשה, גם את מערכת ההפעלה צריך לעדכן כל הזמן.


אז מהי מערכת הפעלה? מדוע צריך לעדכן אותה?

כיצד אדע אם קיימים עדכונים זמינים ואיך לעשות זאת?

אנחנו כאן כדי לעשות סדר בבלאגן.


מהי מערכת הפעלה?

מערכת הפעלה היא, בשם פשוט יותר, תוכנה. לרוב כל מכשיר שנקנה (מחשב, טלפון, טאבלט) יגיע עם מערכת הפעלה מותקנת מראש, כך שלא נצטרך להתעסק עם הורדתה (בשונה מכל אפליקציה או תוכנה אחרת שנצטרך להוריד בעצמנו). כפי שאמרנו, זוהי האשה מאחורי הגבר המצליח. היא הבוס, והיא זו שמנהלת את "מאחורי הקלעים" של המכשיר.

מערכת ההפעלה היא זו שאחראית, בין היתר, על ממשק המשתמש שלנו. בזכותה אנו יכולים להוריד אפליקציות, לשלוח הודעות, להתקשר ו...בעצם, לעשות הכל.


אילו מערכות הפעלה יש?

כמו שלכל סיר מכסה, לכל שבת מוצאי שבת ולכל כרית ציפית, כך גם לכל מכשיר מערכת הפעלה משלו.

ההבדל בין מערכת הפעלה אחת לאחרת הוא החברה העומדת מאחוריו. בואו נעשה קצת סדר במערכות ההפעלה המוכרות ביותר כיום:



מערכת הפעלה של Apple: עבור משתמשי iPhone

מערכת ההפעלה של Apple נקראת iOS (קיצור של iPhone Operating System). היא מותקנת אוטומטית על מכשירים של אפל - אייפונים, אייפדים ומחשבי Mac.



מערכת ההפעלה של Android: עבור כל מי שאין לו iPhone

אל מול ענקית הטכנולוגיה אפל, עומדת ענקית שירותי הענן גוגל, המפיצה של מערכת ההפעלה של אנדרואיד (Android). זו מערכת ההפעלה המשמשת את כל המכשירים שאינם מבית היוצר של אפל: סמסונג, LG, שיאומי, וואווי, ומה לא. כלל האצבע הוא פשוט: זה לא אייפון? אז יש לזה מערכת הפעלה של אנדרואיד.



מערכת ההפעלה של Microsoft: עבור כל מחשב שאינו Mac (אבל לא רק)

חברת Microsoft מוכרת לכולנו כבית התוכנה הגדול בעולם, והיא אחראית על תוכנות נהדרות כמו למשל Word, PowerPoint, Excel ועוד. מערכת ההפעלה של מייקרוסופט, הלא היא Microsoft Windows, היא מהמובילות בעולם בתחום המחשבים הניידים והנייחים. מעניין לדעת שלמייקרוסופט מערכת הפעלה ייחודית גם לטלפונים ניידים, אבל היא שחקן פחות מרכזי במשחק הזה.


האם אני יכול לבחור מערכת הפעלה אחרת ממה שיש לי?

לא. מערכת הפעלה של אייפון תמיד תהיה iOS, מערכת הפעלה של סמסונג תמיד תהיה Android, והבנתם את הקטע. למעשה, הדרך היחידה לבחור מערכת הפעלה היא טרם רכישת מכשיר טלפון, טאבלט או מחשב חדש - אז בחירה של מכשיר חדש מסוג אייפון, סמסונג או מייקרוסופט היא זו שתכריע באיזו מערכת הפעלה בחרתם. זה קצת כמו להתחתן עם בחיר ליבך - אתה יכול לבחור אותה או אותו, אבל המשפחה שמסביב מגיעה כעסקת חבילה.


אוקיי. תודה. ומה לגבי עדכון גרסה? מהי גרסת מערכת ולמה צריך לעדכן אותה?

כמו כל אשה, גם מערכת ההפעלה צריכה להיות מעודכנת. תמיד. בכל דבר. למה?

אנחנו מצדנו לא מרגישים זאת כמשתמשי הטלפון, אבל מאחורי הקלעים עובדים המון גמדים קטנים (שהם בעצם אנשי מחשבים, מפתחים ומתכנתים גדולים) כדי לשפר באופן תמידי את מערכת ההפעלה של הטלפון שלנו. הם משפרים את היבטחי האבטחה של הטלפון או המחשב, מתקנים תקלות תוכנה (מה שנקרא "באגים") ומוסיפים יכולות חדשות למכשיר.


חשוב לומר: עדכון גרסה לא מחבל באחסון המכשיר, לא מוחק קבצים, אנשי קשר או כל מידע שהוא ממכשירכם האישי!


איך אדע שצריך לעדכן את מערכת ההפעלה?

ברגע שאפל, גוגל או מייקרוסופט מסיימות לעבוד על גרסה חדשה, תקפוץ על גבי הטלפון הנייד או המחשב שלכם הודעה דוגמת אלה:



אם צריך לעדכן מערכת, תקפוץ בפניכם הודעה דוגמת זו

אם תהיו מספיק זריזים, תוכלו ללחוץ על Update ולהתחיל בתהליך עדכון גרסת המכשיר.

יחד עם זאת, אנו ממליצים לקחת את הזמן ואפילו לבדוק בעצמכם מדי פעם האם קיים עדכון גרסה זמין למכשירכם. איך עושים זאת? ראשית, נמליץ לבצע עדכון גרסה רק כשמתקיימים כל התנאים הבאים:


  1. סוללת המכשיר במצב יחסית מלא (60% סוללה ומעלה). עדכון תוכנה לוקח זמן ומשאבים רבים מהמכשיר, כך שצריך לדאוג שהוא ישן טוב לפני כן.

  2. איננו צריכים את מכשיר הטלפון או המחשב בטווח הזמן הקרוב (כשעה וחצי). כאשר מתחיל עדכון הגרסה לא ניתן לעצור אותו, אז עדיף שנהיה בבית (הזמן הנוח ביותר הוא בלילה, כשאנחנו ישנים והטלפון מחובר למטען).

  3. המכשיר מחובר לרשת האינטרנט של הבית או כל Wifi אחר. כך נוכל להבטיח שהורדת הגרסה ועדכונה לא נוגסות לנו בחבילת הסלולר ומשתמש ברשת האינטרנט האלחוטית.

טוב, דאגתי להכל - אפילו שמתי לטלפון כרית ושמיכה שיהיה לו נעים ונוח. מה עכשיו?

עכשיו הכל תלוי במכשיר הנייד או המחשב שברשותכם. עקבו אחר המדריך הבא על פי המכשיר הרלוונטי עבורכם:


עדכון גרסה במכשירי Apple:

עדכון גרסה ב-iPhone:

כדי לבדוק אם יש עדכוני גרסה זמינים, יש לעבור אל ״הגדרות״ > כללי > עדכוני תוכנה.

המסך יציג את גירסת iOS הנוכחית המותקנת ואם ישנו עדכון זמין או לא.

רוצים שהאייפון יעבוד בשבילכם? באותו המסך אליו הגענו, ניתן ללחוץ על ״התאמה אישית של העדכונים האוטומטיים״ (או ״עדכונים אוטומטיים״), ואז ניתן לבחור להוריד ולהתקין עדכונים באופן אוטומטי. אם בחרנו באפשרות זו, iPhone יוריד ויתקין את העדכון במהלך הלילה כאשר הטלפון בטעינה ומחובר לאינטרנט אלחוטי. לפני התקנת עדכון, תמיד תישלח אליכם הודעה.

לכיבוי העדכונים האוטומטיים יש לעבור שוב אל ״הגדרות״ > ״כללי״ > ״עדכוני תוכנה״ > ״התאמת עדכונים אוטומטיים״ (או ״עדכונים אוטומטיים״).



עדכון גרסה במחשבי Mac של Apple:

יש ללחוץ על סמל Apple (התפוח בפינה השמאלית העליונה של המסך) ולאחריו, בתפריט שייפתח, יש ללחוץ על about this Mac (האפשרות הראשונה בתפריט). בחלון שייפתח לפניכם, יש ללחוץ על Software Updates ואז, במידה וקיימים עדכונים זמינים, יש ללחוץ על Update:


עדכון גרסה במחשבי Mac: שלב 1
עדכון גרסה במחשבי Mac: שלב 2
אם קיימים עדכונים זמינים, יהיה ניתן ללחוץ על Update
עדכון גרסה במחשבי Mac: שלב 3

עדכון גרסה במכשירי אנדרואיד:

  1. פותחים את אפליקציית ההגדרות בטלפון.

  2. בסמוך לחלק התחתון של המסך, מקישים על מערכת > אפשרויות מתקדמות > עדכון מערכת. יכול להיות שאצל חלקכם לא תופיע האפשרות "אפשרויות מתקדמות", אם כך הדבר יש לבחור ב"עדכוני מערכת" ישירות.

  3. במסך זה תופיע גרסת ההפעלה הנוכחית, ואם ישנו עדכון גרסה זמין, יהיה ניתן להורידו.

  4. רוצים שהטלפון יעבוד בשבילכם? במסך זה של עדכוני גרסת ההפעלה ישנו סמל של הגדרות . לחיצה עליו תאפשר לבחור בהורדה אוטומטית של עדכוני גרסה. אם הפעלנו אפשרות זו, הטלפון יוריד ויתקין את העדכון במהלך הלילה, כאשר הטלפון בטעינה ומחובר לאינטרנט אלחוטי. לכיבוי העדכון האוטומטי יש לעבור שוב למסך זה של עדכוני מערכת > הגדרות > כיבוי אפשרות העדכון האוטומטי.


עדכון גרסה של מערכת ההפעלה במחשב (Microsoft Windows):

לפני שנתחיל, חשוב לדעת שחברת Microsoft כבר לא מוציאה עדכונים לגרסת המערכת Windows 7 ולכן גרסה זו נחשבת למיושנת ופחות מאובטחת. רוצים לדעת כיצד לשדרג למערכת Windows 10 בחינם? מוזמנים לקרוא את המאמר שכתבנו בנושא: נפרדים מ-Windows 7.


כדי לעדכן את גרסת המערכת של Windows, נבצע את השלבים הבאים:

  1. ניכנס להגדרות המחשב ע"י לחיצה על סמל "התחל" או על Winkey (מקש ה-Winkey הוא המקש עם סמל Windows הנמצא בשורת המקשים התחתונה בצד שמאל, קרוב למקש ה-Ctrl).

  2. בתפריט ההתחל שייפתח בפנינו, ניכנס להגדרות ע"י לחיצה על אייקון גלגל השיניים.

  3. בחלון שייפתח לנו, נלחץ על "עדכון ואבטחה".

  4. כעת, המחשב יחל בתהליך חיפוש עדכונים. אם יהיו כאלה זמינים להורדה, תהיה לנו אפשרות ללחוץ "התקן כעת" בשני מקומות: האחד, בחלקו העליון של המסך, מעדכן את כל עדכוני התוכנה של Microsoft; השני, טיפה מתחתיו, מעדכן את כל עדכוני התוכנה הרלוונטיים למערכת ההפעלה של Microsoft Windows. יש לוודא שמורידים ומעדכנים את שניהם.


הסתבכתי. תוכלו לעזור לי?

בוודאי! מוזמנים לקבל סיוע מהמומחים הטכנולוגיים של TechBuddy ולהמשיך ללמוד יחד איתנו! להשארת פרטים לחצו כאן:



ואם אני רוצה לקרוא עוד מאמרים בנושא?

אין שום בעיה! מוזמנים להעשיר את הידע הטכנולוגי שלכם בבלוג שלנו, שם תמצאו כתבות וסרטוני הדרכה בכל נושא טכנולוגי שהוא:


3,044 צפיות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page